Sweetbylilly

Alla inlägg den 10 oktober 2013

Av Leila - 10 oktober 2013 06:11

Jag tycker att det är grymt roligt att testa olika smakkombinationer och se vad som passar och vad som inte passar tillsammans i olika bakverk.

Här om dagen gjorde jag en sats med citronmuffins som jag garnerade med en smarrig djungelvrålfluff och det kan jag verkligen rekommendera!

Citron tillsammans med lakrids vart verkligen en hit tillsammans :)


 


Citronmuffins, 12 stycken


-150 gr mjukt rumsvarmt smör

-2 dl strösocker

-2 ägg

-Rivet skal av en citron (välj gärna ekologiska eftersom skalet inte är besprutat på dessa)

-1/4 dl pressad citronsaft

-3/4 dl mjölk (jag använder alltid mig av standardmjölk)

-3 dl vetemjöl

-1 tsk bakpulver

-2 tsk vaniljsocker


Börja med att sätta ugnen på 175 grader samt att sätta ut muffinsformar i ett muffinsbleck.

Vispa eller rör smöret och sockret vitt och poröst tillsammans, blanda ner ett ägg i taget och blanda om ordentligt. Blanda ner mjölken, citronskalet + saften och rör tills allting blandat sig.

Häll vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål och sikta ner det i smeten och rör till en jämn och fin smet.

Klicka ut smeten i formarna, dock inte mer än 3/4 för då rinner det över.

Grädda muffinsen i mitten av ugnen i ca 13-15 minuter.

Ta ut dem och låt dem svalna helt innan de garneras.

 

Djungelvrålfluff

-3 dl vispgrädde

-60-80 gr djungelvrål (en liten påse är 80 gr)

-Ev några droppar svart pastafärg


Häll ner grädden i en tjockbottnad kastrull och värm den på svag värme. Häll ner godisarna och ev pastafärg och rör om med jämna mellanrum.

Var noga med att grädden inte får koka för då blir fluffen förstörd.

När godisarna har smält tar man bort kastrullen från plattan och häller i en skål som man sedan ställer in i kylskåpet där den ska stå minst 6 timmar men helst över natten.

Vispa sedan upp till ett härligt fluff och spritsa eller bred över muffinsen.

MUMS ;)

Presentation


Jag heter Leila och är 28 år gammal. I den här bloggen kommer ni kunna läsa om mitt största intresse nämligen bakning. Ni kommer få ta del av en hel del smarriga recept och bilder, tips och råd samt tester och en del tävlingar. Även om bloggen till störst

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards