Sweetbylilly

Alla inlägg under september 2013

Av Leila - 27 september 2013 16:18

Det här är mitt andra försökt med att göra macarons, måste säga att jag tycker dessa blev bra mycket bättre än mitt första försök men jag är inte helt nöjd med formen, de vart visserligen ganska så jämna i storleken men jag skulle vilja få dem mer "konditori" lika.

Jaja, övning ger färdighet.

Dessa macarons färgade jag svagt lila med hjälp av pastafärg och fyllningen är en smörkräm med smak av salmbärssylt som vi köpte på Gotland i somras.


Några små tips när  man gör macarones

- Ta ut äggvitorna 24-36 timmar innan de skall användas och förvara dem i rumstemperatur i en burk med lock eller plastfilm.

- Använd INTE karamellfärg till macarons, den är alldeles för vattning och hela smeten kan bli förstörd, använd pasta eller pulverfärg.

-Vikten på mandelmjölet skall alltså vara när den är siktad och klar, häll därför upp en lite större mängd innan du siktar den då det försvinner en del med skal och småbitar.



Macarons

- 170 gr florsocker

- 90 gr siktat mandelmjöl

- 90 gr äggvita

- 2 msk strösocker

- några droppar lila pastafärg     


Väg upp florsockret och blanda det tillsammans med mandelmjölet, sikta det genom en finmaskig sil och ställ det åt sidan.

Vispa äggvitan vit och fluffig i en ren och torr bunke (gärna rostfri) skål och blanda sedan ner strösockret, fortsätt vispa tills det börjar bildas vita toppar och man kan hålla skålen över huvudet utan att skummet faller ur.

Rör ner mandelmjölsblandningen tillsammans med pastafärgen och rör med stora tag tills allting blandat sig men var noga med att inte röra för mycket då blir smeten för lös.

Spritsa ut rundlar , knappt som en 5 kronas storlek på ett bakplåtspapper som ligger på en plåt. Smäll plåten en gång mot underlaget så att kakorna sätter sig och låt dem sedan stå och vila i rumstemperatur i cirka 1 timme.

Sätt ugnen på 125 grader och grädda kakorna längst ner i ugnen i ca 17-18 minuter.

Ta ut kakorna och låt dem svalna ordentligt innan smörkrämen spritsas på dem.

 

Smörkräm smaksatt med salmbärssylt

- 100 gr mjukt smör

- 2 dl florsocker

- 1 äggula

- 2 tsk vaniljsocker

- 4 msk salmbärssylt


Rör det mjuka smöret tillsammans med florsockret tills det är en jämn och fin smet. Häll i äggulan och vaniljsockret och rör om. Blanda i sylten tills man får en jämn konsistens och färg.

Ställ smörkrämen i kylen ca 15 minuter.

Spritsa ut krämen på en halva av kakorna och lägg på toppen.

 

 

Av Leila - 17 september 2013 16:02

Är det inte lite märkligt?, jag är riktigt svag för bröd och jag älskar ju verkligen att baka men just bröd är någonting som jag sällan gör själv. Det är rätt trist eftersom jag tycker det är så gott och jag verkligen ogillar det utbud som finns i butikerna, men nu ska det bli ändring på det ;)

Det här supersmarriga receptet på hemmagjorda tekakor har jag snott av min fina vän Anna som är grym på att baka matbröd.




Tekakor, 20 stycken

 

-50 gr jäst

-5 dl standardmjölk (37 grader)

- 1 äggula

- 2 msk flytande honung

- 2 tsk salt + 1 nypa havssalt för den goda smaken

-13-14 dl vetemjöl special

-150 gr rumsvarmt smör


Smula jästen i en degbunke och rör ner mjölken, rör tills allting blandat sig väl.

Blanda ner äggulan, honungen och saltet. Rör väl.

Häll i mjölet och tillsist den rumsvarma smöret.

Arbeta degen smidig i maskin ca 5 minuter. Låt degen jäsa övertäckt på ett varmt ställe i ca 45  minuter.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig.

Dela degen i 20 lika stora bitar och rulla till bollar.

Låt bollarna jäsa under bakduk i 5 minuter.

Kavla ut bollarna till lagom stora kakor och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.

Nagga kakorna med en gaffel och låt jäsa ytterligare en gång under bakduk i ca 40 minuter.

Grädda kakorna i mitten av ugnen i 250 grader i ca 6-7 minuter.

Avnjut dem med smör och en god ost eller lite marmelad ;)

 


       

Presentation


Jag heter Leila och är 28 år gammal. I den här bloggen kommer ni kunna läsa om mitt största intresse nämligen bakning. Ni kommer få ta del av en hel del smarriga recept och bilder, tips och råd samt tester och en del tävlingar. Även om bloggen till störst

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards