Sweetbylilly

Alla inlägg den 8 juni 2013

Av Leila - 8 juni 2013 11:25

När jag var någonstans mellan 8-9 år gammal fick vi nya grannar, det var en amerikansk familj som skulle bo i Sverige i några år. De hade en flicka i min ålder som hette Tina och som kom att bli en av mina bästa vänner! Så mycket kul vi hade tillsammans och så mycket jag fick lära mig, inte bara det engelska språket utan även en hel del om deras kultur och bakning! Tinas mamma var en riktig fena i köket!, så fort man var där inne doftade det helt underbart och var och varannan dag kom hon över till oss med nybakat fika som hon slagit in i fina paket och och kartonger...

Allra mest kommer jaq ihåg cookiesen som hon brukade baka, på den tiden hade vi inte chokladknappar i Sverige och jag tyckte det var så festligt med choklad som höll formen fast man värmde den! Dessa kakor var så ljuvliga och jag längtade alltid tills nästa gång vi skulle få dem :P

Det är verkligen minnen det! Dessa cookies påminner om de vi fick både till smak och utseende :)




Cookies med choklad och kokos


-120 gr rumsvarmt smör

-1½ dl brunt farinsocker

-2 msk strösocker

-1 ägg

-1 tsk vaniljsocker

-1/4 tsk salt

-1/4 tsk bakpulver

-1½ dl vetemjöl 

-2 3/4 dl havregryn

-1 dl kokosflingor

-120 gr chokladknappar eller hackad choklad


Börja med att sätta på ugnen på 175 grader.

Vispa det rumsvarma smöret tillsammans med sockret tills det blivit fluffigt. Ha i ägget under fortsatt vispning.

Blanda de övriga ingredienserna i en skål och blanda ner det i äggsmeten.

Rör ordentligt tills allting blandat sig.

Klicka ut ungefär 1 msk smet ganska så glest på en plåt med bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen i ca 10-15 minuter.

Ta ut cookisarna och låt svalna på galler.

MUMS!   

Presentation


Jag heter Leila och är 28 år gammal. I den här bloggen kommer ni kunna läsa om mitt största intresse nämligen bakning. Ni kommer få ta del av en hel del smarriga recept och bilder, tips och råd samt tester och en del tävlingar. Även om bloggen till störst

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards