Sweetbylilly

Alla inlägg den 7 juni 2013

Av Leila - 7 juni 2013 22:08

Jag har länge varit på jakt efter ett perfekt recept på muffins, ett där de inte blir torra och smuliga och ett där de inte heller känns för tunga och kompakta!

Nu har jag funnit det inne hos otroligt duktiga och hjälpsamma Ulrika

www.femme.se/bakverkochfikastunder/

Några små finjusteringar blev det men detta är helt klart ett recept som jag kommer fortsätta att använda mig av!

Tycker absolut att ni också ska testa!


 

 

Vaniljmuffins med blåbärsfyllning, 16 stycken

 

-2 dl mjölk (jag använder mig av standardmjölk)

-2 dl strösocker

-1 vaniljstång

-150 gr rumsvarmt smör

-2 ägg

-4 dl vetemjöl

-1,5 tsk bakpulver


-Fast blåbärssylt som fyllning


Börja med att sätta ugnen på 175 grader och placera ut muffinsformar i ett muffinsbleck eller på en plåt.

Koka upp mjölken tillsammans med 1 dl av sockret samt den urkärnade vaniljstången och fröna. Sila bort stången och låt mjölken svalna.

Vispa det rumsvarma smöret tillsammans med resterande av sockret tills det blir vitt och poröst. Ha i ett ägg åt gången och vispa mellan varje ägg.

Blanda vetemjölet och bakpulvret i en skål och sikta ner det i äggsmeten varvat  med vaniljmjölken. Rör tills allting blandat sig med stora tag.

Ha i lite smet i formarna och klicka i ca 1 tsk blåbärssylt i varje form. Täck med mera muffinssmet men inte mer än till 3/4 av formen.

Grädda mitt i ugnen i ca 10-15 minuter och känn efter med en sticka att de är klara om man är osäker.

Presentation


Jag heter Leila och är 28 år gammal. I den här bloggen kommer ni kunna läsa om mitt största intresse nämligen bakning. Ni kommer få ta del av en hel del smarriga recept och bilder, tips och råd samt tester och en del tävlingar. Även om bloggen till störst

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards