Sweetbylilly

Direktlänk till inlägg 10 april 2013

Bullfest bullfest hela dan...

Av Leila - 10 april 2013 14:16

Visst det tar sin lilla tid och visst det är några olika moment MEN resultatet slår ju allt :)

Jag brukar självklart om nybakta bullar, doften som sprider sig i lägenheten är nog nåt av det bästa som finns samt första tuggan såklart!

Igår blev det en sats med kanelbullar och en sats med vaniljbullar.












40 stycken småbullar


-150 gr smör eller margarin (rumsvarmt)

-5dl mjölk (jag använde standardmjölk)

-50 gr jäst för söta degar

-1 dl socker

-½ tsk salt

-2 tsk sött kardemumma

-Ca 1,4 l vetemjöl


Fyllning kanelbullar:

-75 gr rumsvarmt smör

-½ dl strösocker

-1 msk kanel


Fyllning vaniljbullar:

-75 gr rumsvarmt smör

-½ dl strösocker

-1 msk vaniljsocker

-50 gr riven mandelmassa


Pensling o garnering:

-Uppvispat ägg

-pärlsocker, ev hackad sötmandel


Värm mjölken till 37 grader. Smula ner jästen i en degbunke och slå över mjölken och rör om tills jästen löst upp sig.

Tillsätt matfettet i små klickar tillsammans med sockret, saltet och kardumumman, rör om så allt blandar sig. Tillsätt mjölet men spara ca ½ dl tills utbakningen.

Arbeta degen smidig antingen direkt på bakbordet eller i bakmaskin.

Låt degen få jäsa till dubbel storlek i rumsvärme med bakduk över sig, detta tar ca 30 minuter.

Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 4 stycken lika stora delar.

Kavla ut varje del till en avlång kaka och ha på fyllningen.

Rulla ihop kakan till en rulle och skär sedan den i bitar.

Ställ varje bit med snittytan uppåt.

Låt bullarna jäsa ytterligare en gång i 40 minuter, under tiden kan man sätta på ugnen på 225 grader.

Pensla bullarna med uppvispat ägg samt pärlsocker innan de gräddas.

Grädda sedan mitt i ugnen i ca 5-10 min.


     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Leila - 8 december 2013 05:51


Nu går verkligen tiden hur snabbt som helst! Det är redan andra advent idag och jag som faktiskt trott att jag skulle hunnit pyssla och fixa en hel del hitills men så har det inte blivit. Har varit inne i en tung jobbperiod den sista veckan och ...

Av Leila - 1 december 2013 10:48


God förmiddag på Er! Första advent idag och första december, tänka sig vad tiden går fort. Den här tiden på året har verkligen en tendens att springa iväg och vips så är det julaftonskväll redan ;) Här hemma så har vi faktiskt hunnit komma igång...

Av Leila - 17 november 2013 16:08

De här muffinsarna kommer jag ihåg att min mamma brukade baka när jag var liten, de kom att bli en riktig favorit och jag vet att jag "snodde" receptet när jag flyttade hemifrån. Som med så mycket annat försvinner saker och så även det här receptet...

Av Leila - 10 oktober 2013 06:11


Jag tycker att det är grymt roligt att testa olika smakkombinationer och se vad som passar och vad som inte passar tillsammans i olika bakverk. Här om dagen gjorde jag en sats med citronmuffins som jag garnerade med en smarrig djungelvrålfluff och ...

Av Leila - 27 september 2013 16:18

Det här är mitt andra försökt med att göra macarons, måste säga att jag tycker dessa blev bra mycket bättre än mitt första försök men jag är inte helt nöjd med formen, de vart visserligen ganska så jämna i storleken men jag skulle vilja få dem mer "k...

Presentation


Jag heter Leila och är 28 år gammal. I den här bloggen kommer ni kunna läsa om mitt största intresse nämligen bakning. Ni kommer få ta del av en hel del smarriga recept och bilder, tips och råd samt tester och en del tävlingar. Även om bloggen till störst

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards