Sweetbylilly

Alla inlägg under april 2013

Av Leila - 29 april 2013 15:43

Vilken fullpott!

Dessa läckerbitar är nog något av det godaste jag smakat!, en blandning mellan kladdkaka och godis...

Mums :)












Daimkakor, ca 30 stycken

-175 gr smör

-175 gr choklad (i receptet stod det 50/50 ljus o mörk choklad, men jag hade bara vanliga mjölkchoklad hemma o det fungerade riktigt bra, så ta det som finns hemma)

- 3 ägg

-13/4 dl strösocker

-3 dl vetemjöl

-1 tsk vaniljsocker

-2 dubbeldaim (2x56 gr)


Sätt ugnen på 200 gr.

Smält försiktet smöret med den hackade chokladen under lätt omrörning.

Låt svalna något.

Vispa äggen och sockret vitt och pösigt, rör ner chokladen.

Sikta ner mjölet blandat med vaniljsocker och rör om tills allting blandat sig ordentligt.

Vänd ner den hackade daimen i smeten och rör om.

Häll ut smeten i en smord långpanna ca 30x20 cm.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 12-14 minuter, skär i lagom stora bitar och avnjut med lite glass eller grädde och bär.

       

Av Leila - 26 april 2013 12:18

Som inför varje glassäsong brukar de stora glasstillverkarna släppa någon/några nya glassar och i år var inget undantag.

Jag fick en kupong som gav mig chansen att testa valfri ny glass från GB och lotten föll på denna...


Bildkälla: bilden är lånad från www.gb.se


Tyvärr låter den här glassen godare än vad den faktiskt är!

Var ju riktigt nyfiken på hur en glass med popcornsmak skulle smaka men av den känner man nästan ingenting tyvärr. Jag tycker det smakar som vanlig vaniljglass med lite kolasås (även denna utan tydlig sälta). Det enda positiva med glassen är de små rispuffarna som bryter av och ger en annan konsistens!

Nej, tyvärr den här glassen lär jag inte äta mer av denna sommar...

Av Leila - 23 april 2013 12:50

Ibland känner man sig extra sugen efter något riktigt sött o gott och för ett tag sedan slängde jag ihop en riktigt god chokladmousse. Jag hade lite mintchoklad hemma så den passade jag på att använda men det fungerar utmärkt med vanlig choklad eller annan smaksättning, ta helt enkelt det ni har hemma eller gillar bäst.


 



Chokladmousse med smak av mint, 4 små skålar eller 2 större


-100 gr mörk choklad (av bra kvalité)

-5 rutor mintchoklad (jag tog den från marabou med krokant i, men man kan ta den man tycker bäst om)

-2 äggulor

-2-3 msk florsocker

-2,5 dl vispgrädde


Börja med att smälta chokladen över vattenbad, var noga med att inget vatten eller ånga kommer ner i chokladen.

Ta av från plattan och låt chokladen få svalna till någonstans 62-65 grader.

Rör ner en äggula i taget i chokladen och rör ordentligt mellan varje äggula (annars är det risk att smeten skär

sig). Låt smeten få svalna.

Vispa grädden.

Sikta ner florsockret i smeten och rör om.

Vänd ner den vispade grädden med stora tag men rör inte för mycket.

Fördela smeten i portionsglas och låt stå i kylen minst 60 minuter innan servering.

Dekorera fritt och njut!

 

 

Av Leila - 23 april 2013 11:56

Jag har världens bästa sambo :)

Som en liten uppmuntran fick jag i helgen ett munk/våffeljärn! Hur gulligt var inte det liksom!

Precis som det låter kan man göra både små minimunkar samt belgiska våfflor i det här gärnet, man byter bara ut plattorna och sedan är det bara att grädda läckerheter.

Hitills har jag bara hunnit att testa att göra munkar och de vart helt klart godkända, även om de inte riktigt smakar som "äkta" munkar.

Skillnaden är ju att de här inte friteras vilket gör att konsistensen blir en annan, jag skulle vilja påstå att dessa munkar smakar mer åt muffinshållet men inte sagt att de inte är goda för de!

Jag glaserade mina munkar med florsockerglasyr och lite strössel i olika fäger/former.

 

 

-Härligt med knalliga pastellfärger som hör våren till-

Av Leila - 21 april 2013 22:06

Med nästan 1 kg mandelmassa liggandes hemma undrade jag vad jag skulle baka för smarrigt och valet föll på mazariner. Något jag inte gjort själv tidigare men trots att det tar sin lilla tid så blev de riktigt smarriga vill jag lova!

Passade på att slänga ihop en steg för steg beskrivning om hur man gör dessa godsaker...


 


Mazariner, ca 25 st

 

Mördegen

-200 gr smör

-7 dl vetemjöl

-1 dl strösocker

-1 tsk vaniljsocker

-1½ ägg


Fyllningen

-400 gr mandelmassa

-3 ägg

-200 gr smör


Glasyr

-200 gr florsocker

-0,25 dl vatten

-1 msk citronsaft


Börja med att göra mördegen.

Lägg alla ingredienserna i en matberedrare eller arbeta ihop en deg för hand.

Tryck ut en boll av degen i mazarin/aluminumformar och tryck med tummen

ut degen så att hela formen blir fylld.

Ställ i kylen ungefär 1 timme.


 

Rör samman rumsvarmt smör och riven mandelmassa tills det blivit en jämn smet.

Rör ner ett ägg i taget under omrörning.

Spritsa ner en klick smet i varje form.


 

Grädda kakorna i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 12-15 minuter

Låt kakorna svalna och gör under tiden fyllningen.


 
   

Blanda alla ingredienserna till glasyren i en kastrull

Värm till 40 grader och stryk sedan på den på de avsvalnade kakorna.

Av Leila - 16 april 2013 16:44

Ibland behövs inget extravagant för att göra fikat lyckat, ibland fungerar det allra enklaste och det är precis vad den här sockerkakan är!

Enkel och väldigt lätt att göra men SÅÅÅ god, bakade faktiskt denna och hade med mig till jobbet en gång och då sa barnen att det smakade sockervadd (måste väl vara positivt).

Det här receptet är lätt att variera med olika fyllningar, smaksättningar eller att göra muffins på :)


 


Sockerkaka


-2 ägg

-2 dl strösocker

-50 gr smör

-2 tsk vaniljsocker

-23/4 dl vetemjöl

-2 tsk bakpulver

-1 dl mjölk


Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna något.

Smörj en form.

Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

Blanda vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål.

Sikta ner det i äggsmeten varvat  med det smälta smöret och mjölken. Rör med stora tag men inte för mycket tills allting blivit blandat.  

Häll smeten i den smorda formen och grädda längst ner i ugnen i ca 30-35 min.

Låt kakan svalna något innan den stjälps upp.

Av Leila - 16 april 2013 10:24

Jag är riktigt svag för mineralvatten måste jag erkänna, dricker hellre bubbelvatten är kranvatten och tycker det är riktigt kul att testa nya smaker när de ploppar upp på marknaden.

Den sista tiden har det varit en ganska stor hype angående dessa nya smaker från Loka, de ska ta oss tillbaka till det amerikanska 50-talet med stora vrålåk och halvsliskiga diners och detta med smakerna av citronpaj, chokladmilkshake och jordgubbsglass.

Sanningen är den att jag redan från början var skeptisk! Vatten som smakar glass och choklad? Sagt och gjort i helgen köpte jag hem en flaska av varje och ja mitt smakomdöme kan ni läsa nedan...


Bildkälla: bautawitch.se


Först ut i smaktestet var Chocolat Shake och det måste vara något av det läskigaste jag smakat! Kolsyrat vatten blandat med en syntetisk och plastig chokladsmak gör sig aldrig rättvis! Nej, den spottades ut illa kvickt!

Lemon Pie var nog den som jag hade hoppats mest på att leverera men även denna blev ett bottenskrap enligt mig, så fort jag öppnat flaskan infann sig en konstig doft som påminde om barndomens hemska hostmediciner och smaken var också riktigt hemsk! Trodde den skulle vara syrlig och frisk men även denna lämnade en konstig bismak i munnen :( Trist!!

Sist ut var Strawberry Ice Cream och jag vet inte hur jag ska beskriva denna dryck... Ungefär som att ta en riktigt dålig variant av Gb tresmak, låta den smälta och spä den med en massa vatten (?)

Konstig, plastig och väldigt onaturlig!

Neej gott folk jag är riktigt besviken på dessa smaker och ingenting jag kommer springa runt med i sommar! Det ända positiva är väl flaskornas utformning ;)

Nej LOKA, gör om gör rätt



Av Leila - 15 april 2013 16:10

Fika för mig är verkligen sju sorters små kakor!

Dessa underbara små spröda saker som bara smälter i munnen!

Idag fick de bli dessa!















Chokladsnitt, ca 50 st


-200 gr smör

-2 dl socker

-1 msk vaniljsocker

-3 msk kakao av god kvalité

-1 äggula

-2 msk vatten

-5 dl vetemjöl

-1 tsk bakpulver


Pensling och garnering

-Uppvispad äggvita

-pärlsocker och ev hackad mandel


Börja med att sätta ugnen på 200 grader.

Rör smör och socker vitt och poröst.

Rör ner vaniljsocker, kakao, äggula och vatten. Blanda väl.

Blanda ner vetemjöl blandat med bakpulver och blanda allting till en deg.

Dela degen i 4 lika stora delar och rulla 4 längder (lika långa som en plåt). Lägg på plåten och platta till något.

Pensla längderna med äggvita och strö på pärlsocker och ev hackad mandel.

Grädda mitt i ugnen i ca 10-12 minuter (kakorna ska spricka något).

Skär längderna i sneda bitar medan de fortfarande är varma.

Presentation


Jag heter Leila och är 28 år gammal. I den här bloggen kommer ni kunna läsa om mitt största intresse nämligen bakning. Ni kommer få ta del av en hel del smarriga recept och bilder, tips och råd samt tester och en del tävlingar. Även om bloggen till störst

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards