Sweetbylilly

Alla inlägg den 25 februari 2013

Av Leila - 25 februari 2013 11:21

Tänk att något så enkelt kan vara så gott, ibland har man varken tid eller ork att stå i köket men man kanske ändå är sugen på någonting riktigt gott och då passar väl en smarrig tigerkaka väldigt bra



Tigerkaka


-50 gr smör eller margarin

-2 ägg

-2 dl strösocker

-1 dl mjölk eller grädde

-1-2 msk kakao

-2 tsk vaniljsocker

-2 tsk bakpulver

-23/4 dl vetemjöl


Börja med att sätta ugnen på 175 grader och smörja samt bröa en form.

Smält matfettet och låt det svalna.

Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

Blanda vetemjöl, vaniljsocker samt bakpulver noga i en skål.

Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten varvat med det avsvalnande mattfettet och mjölken, rör med stora jämna tag tills allt blandat sig.

Häll ca 1/3 av smeten i en annan skål och sikta ner kakaon, rör väl.

Varva smeten i den smorda formen, börja med ett lager ljus smet och sedan chokladsmeten, avsluta med den ljusa smeten och drag en gaffel genom smeten för att få ett fint mönster.

Grädda kakan på nedersta falsen i cirka 35-40 min, men känn efter med sticka då alla ugnanr tar olika lång tid på sig.


     

Av Leila - 25 februari 2013 11:06

Ibland ploppar det upp lite ideér på bakverk som jag tycker skulle vara kul att skapa direkt ur "huvudet"o testa o se hur de blir =)

Och eftersom jag hade en massa bananer liggandes hemma så fick de ingå i min lilla skapelse...

Resultatet blev en bananbakelse/tarte som helt klart fick godkänt men som måste putsas lite innan den får väl godkänt :P


    


Bananbakelser/tarter


-Kokosmusslor

-Vaniljkräm blandad med lite grädde

-Ljuvlig bananmousse

-Bananskivor

-Tårtgelé



Presentation


Jag heter Leila och är 28 år gammal. I den här bloggen kommer ni kunna läsa om mitt största intresse nämligen bakning. Ni kommer få ta del av en hel del smarriga recept och bilder, tips och råd samt tester och en del tävlingar. Även om bloggen till störst

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards