Sweetbylilly

Alla inlägg den 20 januari 2013

Av Leila - 20 januari 2013 11:09

Igår kväll prövade jag att göra drömmar med smak av choklad, har alltid fått för mig att drömmar skall vara en krånglig småkaka att få till men döm av min förvåning när jag insåg hur enkla de faktiskt var att tillreda :)

Resultatet blev en mycket spröd och god kaka med smak av choklad som verkligen smälter i munnen!

Om jag får lite tid över tid funderar jag på att göra kokosdrömmar eller vanliga vaniljdrömmar med mandel.


Har ni någon favoritsmak på era drömmar?




Chokladdrömmar, ca 50 st kakor


-150 gr smör eller margarin

-4 dl strösocker

-1½ dl neutral matolja (jag använde mig av rapsolja)

-2 msk vaniljsocker

-1 tsk hjorthornssalt

-1 msk vatten

-4 dl vetemjöl

-1 dl kakao av god kvalité


Börja med att sätta ugnen på 150 grader.

Rör eller vispa samman matfettet och strösockret tills det blivit vitt och pösigt, tillsätt oljan och vispa samman en stund till.

Rör ut hjorthornssaltet i vattnet och rör ner i smeten (blanda väl)

Blanda vaniljsocker, vetemjöl och kakao och häll ner i smeten, rör ordentligt tills allting blandat sig väl.

Rulla små bollar av degen och lägg på en plåt (kakorna flyter ut något så lägg dem inte för tätt).

Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter

OBS: Tänk på att hjorthornssaltet ger ifrån sig en doft av amoniak som inte luktar allt för gott då man öppnar ugnsluckan för att ta ut kakorna!

 

     

Presentation


Jag heter Leila och är 28 år gammal. I den här bloggen kommer ni kunna läsa om mitt största intresse nämligen bakning. Ni kommer få ta del av en hel del smarriga recept och bilder, tips och råd samt tester och en del tävlingar. Även om bloggen till störst

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards