Sweetbylilly

Alla inlägg den 16 december 2012

Av Leila - 16 december 2012 13:34

Andra försöket ut var en pralin gjord av vit choklad, egentligen så är jag inte så jätte förtjust i vit choklad då jag tycker den är alldeles för söt men det här receptet hämtat från en tidning jag hittade hos mamma kunde jag bara inte motstå att testa ;)

Och jaa, goda vart de verkligen!!


 

 


Vita chokladpraliner med nötkrämsfyllning, ca 12 st

 


-200 gr vit choklad

-3 förp nötkräm (finns bl.a i karmallkungens lösviktgodis sortiment)


Smält eller temperera chokladen.

Pensla dina formar ordentligt, ställ kallt så det stelnar.

Fyll skalen med nötkräm och ställ åter in i kylen,

fyll med resterande choklad och knacka till formern så att det inte bildas några bubblor. Låt allting stelna innan man tar loss pralinerna ur formen.



Av Leila - 16 december 2012 13:16

God dag!

3:e advent idag, tänk vad tiden går snabbt! En vecka kvar till julafton bara!!

Idag på morgonen har jag testat att göra två olika sorters praliner!, då detta är mitt första förök ber jag er ha förståelse för att de inte ser allt för proffsiga ut ;) Men goda var de kan jag lova!

Första satsen jag testade på var en pralin med ett skal av mjölkchoklad och en härlig fyllning av en mjölkchokladtryffel som jag smaksatt med riven daim :)


     


Chokladpraliner med mjölkchokladtryffel, smaksatt med daim ca 12 st

 


Skalet gör man helt enkelt genom att temperera den choklad som man vill använda sig av, då detta var mitt första test var jag inte särskilt noga med att temperera (vilket syns), men vill man ha ett glansigare och mer hållbart resultat skall man absolut göra det!

När man är färdig med tempereringen av chokladen penslar man sina formar och låter dem stelna innan man fyller dem för att sedan täcka fyllningen med den ännu mer choklad.


Mjölchokladtryffel


-85 gr vispgrädde

-30 gr glykos

-145 gr mjölkchoklad

-½ halv dubbeldaim

-40 gr rumsvarmt smör


Hacka chokladen fint och lägg i en skål, ställ åt sidan.

Koka upp grädden och glykosen, dra från plattan och häll den över chockladen, rör tills allting blandat sig och chokladen smält. Blanda ner i smöret och rör om, ha till sist i den finhackade/rivna daimen och rör om.

Ställ in  kylskåp och låt stelna något :)

Klar att använda!!!

Presentation


Jag heter Leila och är 28 år gammal. I den här bloggen kommer ni kunna läsa om mitt största intresse nämligen bakning. Ni kommer få ta del av en hel del smarriga recept och bilder, tips och råd samt tester och en del tävlingar. Även om bloggen till störst

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards