Sweetbylilly

Alla inlägg under november 2012

Av Leila - 19 november 2012 12:13

Har man bråttom och vill bjuda på någonting gott kan man alltid svänga ihop en rulltårta :)

Ett bakverk som går att variera väldigt mycket och som även kan göras lite lyxigare som en bakelse med hjälp av en klick grädde och lite frukt eller choklad :)

 

Rulltårta (1 styck)

 


-3 ägg

-2 dl strösocker

-2 dl vetemjöl

-2 tsk bakpulver

-½ dl mjölk eller grädde

 

Fyllning

- 2 dl fast sylt eller fruktmos

 

Börja med att sätta ugnen på 250 grader. Vispa ägg och socker vitt och pösigt, blanda vetemjöl och bakpulver och sikta ner det i äggsmeten.

Tillsätt vätskan och blanda allting väl.

Häll smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna och grädda mitt i ugnen i ca 5-6 min (håll noga koll då det kan gå snabbt).

Under tiden som kakan gräddas kan man hälla ut strösocker på ett bakplåtspapper. Ta ut kakan ur ungen och vänd den gräddade ytan mot bakplåtspappret. Bred ut sylten/moset och rulla ihop kakan med skarven ner.

 

 

Av Leila - 19 november 2012 11:53

Så enkelt, så snabbt, billigt och väldigt gott :)

Chokladbollar är ett sånt bakverk som alltid går att svänga ihop när man har bråttom eller bara är löjligt sugen på något gott!

Och jag tror nog att både barn och vuxna gärna tar en till...

 

Chokladbollar, ca 35-40 stycken

 


-100 gr rumsvarmt smör eller margarin

-1½ dl strösocker

-3 msk kakao

-1 tsk vaniljsocker

-2-3 msk kallt starkt kaffe

-5 dl havregryn

 

Garnering

- Pärlsocker, kokos, strössel m.m

 

Rör ihop matfett och socker så det blir ordentligt blandat, ha i kakao, vaniljsocker, kaffe och havregryn. Blanda ihop till en deg och forma små bollar. Rulla dem i den garnering du tycker bäst om och förvara gärna en stund i kyl eller frys innan de avnjuts :)

 

 

 

 

Av Leila - 16 november 2012 21:45

Heej på Er!

Hoppas att helgen börjat bra? :) Själv har jag stått i köket nästan hela dagen, imorgon kommer familj o släkt hit o firar min födelsedag i efterskott. En av de bakverk jag gjorde idag var dessa små hallongrottor, riktigt goda tycker jag!

 

Små Hallongrottor, ca 24 st

 


-125 gr smör eller margarin

- ½ dl strösocker

1 dl marsansåspulver

3/4 tsk bakpulver

1½ dl vetemjöl

Fast sylt (självklart går det att ta en annan sort än just hallon)

 

Rör rumsvarmt matfett och socker vitt och poröst (lättast med en elvisp). Blanda marsansåspulvret, vetemjöl och bakpulver och rör ner i smeten. Arbeta allting till en jämn och smidig deg. Dela degen och rulla två längder, dela varje längd i 12 bitar. Gör små bollar och lägg dem i småbrödsformar.

Tryck ut en fördjupning i varje boll och klicka i sylt.

Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 15-18 eller tills det att kakorna fått fin färg.

 

Jag valde att göra en florsocker glasyr som jag ringlade över kakorna då de var helt kalla, detta finns inte med i orginal receptet men vill man göra glasyren så tar man bara 2 dl florsocker och 1½-2 msk vatten och rör rill en smidig blandning som man sedan kan ringla eller spritsa över kakorna.

 

   

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag heter Leila och är 28 år gammal. I den här bloggen kommer ni kunna läsa om mitt största intresse nämligen bakning. Ni kommer få ta del av en hel del smarriga recept och bilder, tips och råd samt tester och en del tävlingar. Även om bloggen till störst

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards