Sweetbylilly

Alla inlägg den 21 november 2012

Av Leila - 21 november 2012 18:05

Finns det något roligare än att strosa runt i olika butiker och hitta roliga/udda/nya saker att använda sig av i köket när man bakar o lagar mat?

Dessa små söta kaffe koppar i silikon fann jag inne på lagerhaus och eftersom jag varit på jakt efter dem under en längre tid passade jag på o köpte dem.

Och vad passar bättre än att göra en kopp varm choklad fast i cupcake form en av dessa lite kalla och kyliga kvällar :)

 

Till dessa cupcakes har jag använt mig av

- Chokladmuffins

-Vispad grädde

-Minimarschmallows

Chokladsås

 

         

Av Leila - 21 november 2012 16:51




Arraksbollar

 


-100 gr smör eller margarin (rumsvarmt)

-1 dl florsocker

-2 tsk vaniljsocker

-3 msk kakao av god kvalité

-Ca 4 dl kaksmulor (sockerkaka, tigerkaka el lik)

-1 dl havregryn (kör dem gärna snabbt i en mixer)

-1 msk punsch eller arrak

-Chokladströssel

 

Rör smör och socker vitt och pösigt. Tillsätt vaniljsocker, kakao, kaksmulorna samt havregryn. Blanda allting

tills det blir en jämn och smet.

Smaka av med med punch eller arrak tills ni får den smak ni vill ha.

Låt gärna smeten stå kallt en stund, rulla sedan bollar av smeten och rulla dem i chokladströssel.

 

   

Av Leila - 21 november 2012 16:39

Receptet på dessa gobitar har jag faktiskt fått av min mormor :) Hon bjöd på dessa när jag var och hälsade på en gång och sedan dess är jag helt såld. Självklart kan man byta till vilken sylt/mos man själv tycker bäst om, men man bör tänka på att den skall vara fast i konsistensen.

 

Kokosmazariner med hallonsylt

 

Deg


-200 gr smör

-100 gr strösocker

-300 gr vatemjöl

 

Fyllning


-Hallonsylt

 

Kokosglasyr


-2 ägg

-2 dl strösocker

-1 msk smält smör

-125 gr kokos

 

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda samman alla ingredienserna till degen (gärna i matberedare) och tryck ut dem i folieformar, låt stå i kylskåp en stund.

Lägg en klick sylt i varje folieform.

Blanda samman alla ingredienserna till kokosglasyren och bred ut den över mazarinerna.

Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter.

 

 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag heter Leila och är 28 år gammal. I den här bloggen kommer ni kunna läsa om mitt största intresse nämligen bakning. Ni kommer få ta del av en hel del smarriga recept och bilder, tips och råd samt tester och en del tävlingar. Även om bloggen till störst

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards