Sweetbylilly

Direktlänk till inlägg 19 november 2012

Rulltårta

Av Leila - 19 november 2012 12:13

Har man bråttom och vill bjuda på någonting gott kan man alltid svänga ihop en rulltårta :)

Ett bakverk som går att variera väldigt mycket och som även kan göras lite lyxigare som en bakelse med hjälp av en klick grädde och lite frukt eller choklad :)

 

Rulltårta (1 styck)

 


-3 ägg

-2 dl strösocker

-2 dl vetemjöl

-2 tsk bakpulver

-½ dl mjölk eller grädde

 

Fyllning

- 2 dl fast sylt eller fruktmos

 

Börja med att sätta ugnen på 250 grader. Vispa ägg och socker vitt och pösigt, blanda vetemjöl och bakpulver och sikta ner det i äggsmeten.

Tillsätt vätskan och blanda allting väl.

Häll smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna och grädda mitt i ugnen i ca 5-6 min (håll noga koll då det kan gå snabbt).

Under tiden som kakan gräddas kan man hälla ut strösocker på ett bakplåtspapper. Ta ut kakan ur ungen och vänd den gräddade ytan mot bakplåtspappret. Bred ut sylten/moset och rulla ihop kakan med skarven ner.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Leila - 8 december 2013 05:51


Nu går verkligen tiden hur snabbt som helst! Det är redan andra advent idag och jag som faktiskt trott att jag skulle hunnit pyssla och fixa en hel del hitills men så har det inte blivit. Har varit inne i en tung jobbperiod den sista veckan och ...

Av Leila - 1 december 2013 10:48


God förmiddag på Er! Första advent idag och första december, tänka sig vad tiden går fort. Den här tiden på året har verkligen en tendens att springa iväg och vips så är det julaftonskväll redan ;) Här hemma så har vi faktiskt hunnit komma igång...

Av Leila - 17 november 2013 16:08

De här muffinsarna kommer jag ihåg att min mamma brukade baka när jag var liten, de kom att bli en riktig favorit och jag vet att jag "snodde" receptet när jag flyttade hemifrån. Som med så mycket annat försvinner saker och så även det här receptet...

Av Leila - 10 oktober 2013 06:11


Jag tycker att det är grymt roligt att testa olika smakkombinationer och se vad som passar och vad som inte passar tillsammans i olika bakverk. Här om dagen gjorde jag en sats med citronmuffins som jag garnerade med en smarrig djungelvrålfluff och ...

Av Leila - 27 september 2013 16:18

Det här är mitt andra försökt med att göra macarons, måste säga att jag tycker dessa blev bra mycket bättre än mitt första försök men jag är inte helt nöjd med formen, de vart visserligen ganska så jämna i storleken men jag skulle vilja få dem mer "k...

Presentation


Jag heter Leila och är 28 år gammal. I den här bloggen kommer ni kunna läsa om mitt största intresse nämligen bakning. Ni kommer få ta del av en hel del smarriga recept och bilder, tips och råd samt tester och en del tävlingar. Även om bloggen till störst

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards